Rabu, September 19, 2007

Daftar Blog Dengan Enjin Pencari

Assalamualaikum w.b.t dan Selamat Berpuasa

Hari ini ada kawan-kawan yang baru belajar mencatat dalam blog meminta bantuan saya untuk mengajar mereka mengenai cara bagaimana untuk menghantar blog-blog mereka supaya dimasukkan ke dalam pengkalan data enjin-injin pencari. Untuk mula-mula ini, saya akan menunjukkan cara menggunakan Google Add URL.

Saya akan menunjukkan secara langkah demi langkah dan juga siap dengan screenshot. Google Add URL ini hanyalah satu penyerahan yang ringkas.



Langkah Pertama

Taipkan pada Address: http://www.google.com/addurl/ dalam pelayaran anda samada Microsoft Internet Explorer ataupun Mozilla Firefox atau lain-lain pelayar internet (internet browser) kegemaran anda. Jika anda belum lagi memasang FireFox, dan ingin mendapatkannya, sila klik pada pautan di sebelah kanan pada bahagian Alliance Network dan klik pada Firefox with Google Toolbar.

Laman ini akan dipaparkan di pelayar anda.

(klik imej untuk saiz penuh, dan tekan BACK untuk kembali)


Langkah Kedua

Isikan semua maklumat yang dipaparkan di dalam borang tersebut. Contohnya;



Seterusnya klik pada butang Add URL tu. Dah siap. Google akan menghantar Googlebotnya untuk merangkak (crawl) dalam blog anda dan mengindexkan blog anda.

URL (definisi URL) yang anda masukkan tidak semestinya Blog semata. Mungkin anda juga mempunyai tapak web sendiri yang lebih menyerlah atau lebih menarik, atau juga lebih hebat. Boleh juga. Jika belum mempunyai tapak web, Mercu Maya menyediakan webhosting dengan kadar yang menarik. Dapatkan tapak web dari MERCUMAYA.NET sekarang.


Gunakan perkataan atau keyword yang agak menonjol supaya laman anda sentiasa berada dalam ranking terbaik.



Page ini memberitahu kepada kita bahawa banyak lagi perkakasan yang boleh digunakan oleh Webmaster dalam mempertingkatkan lagi trafik ke tapak-tapak web. Google menyediakan Webmaster Tools untuk tujuan itu. Saya akan menerangkan mengenai Google Webmaster Tools dalam post yang akan datang.


Sekian.

1 komen:

Tanpa Nama berkata...

Kalu guna addurl.com terus dia add url kita ke search engine google, yahoo, dan lain2 search engine yg terdapat dlm internet. susah kalu add satu-satu, lepas satu, satu..

btul bro?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...