Rabu, Disember 12, 2007

Memasang Windows XP pada Acer Aspire 4920

English Version

Untuk memasang Windows XP secara mudah pada Acer Aspire 4920 anda hanya perlu mengubah satu setting pada BIOSnya iaitu pada bahagian SATA Mode. Untuk itu, anda perlu lakukan begini:

1. Masuk ke BIOS (Tekan F2 semasa boot screen Acer dipaparkan)



2. Seterusnya gunakan Arrow Key ke kanan untuk memilih skrin Main. Terdapat setting SATA Mode di situ. Tukarkan ACHI Mode kepada IDE Mode.




3. Simpan setting anda dengan menekan F10, dan teruslah memasang Windows XP tanpa perlu menyediakan pemaca (driver) SATA.





Semoga dapat membantu.



6 komen:

Tanpa Nama berkata...

Bila anda install driver webcam dari forlder Suyin, WindowsXP anda tidak boleh shutdown atau shutdown tidak sempurna. Untuk selesaikan masalah ini, hanya uninstall driver dan applikasi webcam Acer CrystallEye yang telah anda install dari folder Suyin.

Cubalah pula install Bison, mungkin takde masalah dah lepas tu.

Tanpa Nama berkata...

Help pls...where can i find driver for Bison Webcam, Aspire 4920, WinXP. Sasak sudah! Everything working..hanya my webcam saja tidak boleh dipakai. PLEASE HELP ME! email me at gss_e82@hotmail.com PLEASE!

Unknown berkata...

gnss.. dapatkan driver yang anda perlukan di sini...

http://www.acerpanam.com/synapse/data/7117/documents/Camera_Bison_Driver_v7.96.701.12a_Vistax32x64_XPx32x64.zip

moto berkata...

"hmm" This looks very nice and easy, but I can"t see "SATA mode" as seen on the picture. My "BIOS" shows "D2D Recovery" as last so.. any help for that please.

Rafiq berkata...

Terima kasih. Saya telah menyebut tentang kaedah anda ini dalam blog saya untuk kemudahan pengguna lain, dan sudah semestinya link kepada blog anda.

TocTec berkata...

apahal acer aspire 4920 aku ni x leh boot cd xp..tp cd vista bole plak boot...napa yer?..cd xp tu ok..da test kat laptop org len..pass...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...